1) Italský gigant dobývá Ameriku
Ještě na začátku 21. století by málokdo tipoval, že právě Panini – firma známá především z Evropy díky fotbalovým samolepkám – jednou ovládne americký trh s basketbalovými kartičkami.
NBA se v roce 2009 rozhodla udělat zásadní změnu. Dosavadní systém, kdy karty vyrábělo více firem (Upper Deck, Topps), byl nahrazen exkluzivní licencí pro jediného partnera. Důvod? Jasná a jednotná strategie marketingu, kontrola kvality a globální dosah.
Panini nabídlo to, co jiní ne:
- zkušenosti s masovou produkcí a distribucí po celém světě,
- ochotu investovat do USA (otevření pobočky Panini America v Texasu),
- a především akvizici značky Donruss/Playoff v březnu 2009.
Tím si Panini zajistilo nejen výrobní kapacity, ale také kontinuitu – Donruss byl na americké scéně známý už od 80. let. Díky tomu Panini nepůsobilo jako úplný nováček, ale jako firma, která navazuje na tradici.
2) První roky: hledání identity (2009–2012)
Začátky nebyly snadné. Sběratelé si museli zvykat na nové logo na balíčcích i na odlišný styl designu. První produkty Panini pro NBA – například Prestige 2009/10 – byly přijaty spíše zdrženlivě. Mnozí fanoušci stále upřednostňovali estetiku Upper Decku.
Panini ale rychle pochopilo, že k úspěchu nestačí jen napodobovat. Musí přijít vlastní produkt, který si získá srdce hobby komunity. První pokusy zahrnovaly série Threads nebo Limited, ale opravdový průlom měl přijít až v sezóně 2012/13.
3) Rok 2012/13: zrod legendy jménem Prizm
Právě tehdy Panini představilo sérii Prizm. Na první pohled působila jako moderní pocta starším refraktorovým kartám od Topps Chrome. Kovově lesklý design, paralely v různých barvách a relativně čistý design.
Co z Prizmu udělalo fenomén:
- Silver paralely: dostupné, ale vizuálně atraktivní. Sběratelé je začali masově vyhledávat, zejména v rookie verzích.
- Barevná škála: od zelených a červených až po extrémně vzácné Gold /10.
- Dostupnost v retailu: Prizm se dal koupit i v běžných obchodech typu Walmart či Target. To znamenalo, že karty NBA se dostaly k širšímu publiku než kdy dříve.
Prizm tak spojil masovost s „chase“ kulturou. Stačilo otevřít jeden blaster a mohl v něm být hit za stovky až tisíce dolarů. V roce 2013 to byl revoluční koncept.
4) Budování luxusu: National Treasures, Immaculate, Flawless
Panini ale dobře vědělo, že potřebuje oslovit i opačný pól – sběratele ochotné investovat velké peníze.
- National Treasures: převzatý z Donruss éry, Panini ho povýšilo na vlajkovou loď. Každý rok přinášel Rookie Patch Autographs (RPA), které se staly nejžádanějšími kartami nováčků. Například RPA karty Stephena Curryho (2009/10) či Luka Dončiće (2018/19) patří mezi nejdražší moderní karty vůbec.
- Immaculate: uvedená v roce 2012 jako „mladší bratr“ NT, zaměřená na patchy a design. Nabízela experimentálnější inserty (např. kousky bot nebo rukávů dresů).
- Flawless: od roku 2012/13 absolutní špička. Boxy se prodávaly v kufříku, některé karty měly vsazené diamanty, a většina byla limitovaná na /25 či méně.
Tyto tři řady společně vytvořily „high-end trojúhelník“, který určoval hodnotu celého trhu.
5) Střední třída a vstupní brána: Donruss, Optic, Mosaic
Ne každý chtěl nebo mohl utrácet stovky dolarů za jeden balíček. Panini proto udržovalo i přístupnější řady:
- Donruss: tradiční set s velkým checklistem, ideální pro začátečníky.
- Donruss Optic: „chromovaná“ varianta Donrussu s refraktorovými paralelami.
- Mosaic: původně jen jako subset v Prizmu, ale později vyrostl v samostatnou značku.
Tyto produkty držely hobby živé – a zároveň dávaly možnost novým sběratelům vstoupit do světa, kde už Prizm Silver nebo National Treasures působily jako cíle.
6) Marketing, hvězdy a globální expanze
Panini nezůstalo jen u produktů. Aktivně využívalo ambasadory – například Kobe Bryant se stal tváří Panini v prvních letech. Díky jeho charismatu a globálnímu dosahu Panini proniklo i na asijské a evropské trhy.
NBA se mezitím sama globalizovala – a Panini bylo po ruce s produkty, které bylo možné koupit prakticky kdekoliv. Hobby se stalo globálním fenoménem, zejména díky expanzi sociálních sítí a YouTube „breakům“.
7) 2017: prodloužení smlouvy, stabilita a boom
V roce 2017 se zdálo, že Panini je neotřesitelné. NBA s ním podepsala nové multileté prodloužení exkluzivity. Firma měla v rukou všechny karty – doslova i obrazně.
To umožnilo Panini rozjet nebývalý počet produktů: každý rok desítky sérií, od levných po luxusní. Sběratelé byli zahlceni, ale zároveň se hobby ocitlo ve zlatém věku.
V letech 2018–2019 boom ještě zesílil díky vlně hvězdných nováčků (Luka Dončić, Trae Young, Zion Williamson, Ja Morant). Jejich rookie karty z Prizmu a National Treasures lámaly rekordy na aukcích.
8) Pandemie a nová vlna sběratelů
Když v roce 2020 přišla pandemie a lidé zůstali doma, hledali nové zábavy – a mnozí se vrátili k dětskému koníčku: kartám. Panini z toho těžilo naplno. Retailové boxy mizely z regálů během minut, hobby boxy zdražovaly, online breaky měly tisíce diváků.
Najednou se ze sběratelství stala mainstreamová aktivita. Panini stálo v centru tohoto výbuchu popularity. A právě v té době začaly Fanatics a další hráči pokukovat po trhu, který generoval miliardy dolarů.
9) Konec éry: 2025 a přechod licence
Navzdory zdánlivému klidu se v zákulisí odehrávala velká hra. Fanatics, gigant v oblasti sportovního merche, začal uzavírat dlouhodobé exkluzivní smlouvy s ligami. NBA nebyla výjimkou.
Výsledek? Od 1. října 2025 už Panini nemá práva na výrobu oficiálních NBA karet. Posledním dnem jeho vlády je 30. září 2025. Stále může katy vyrábět, z dresů však musí zmizet názvy týmů a loga. Tedy stejná situace jako zažíval Topps v posledních dvou letech.
Panini se bránilo a brání právní cestou, ale realita je neúprosná. Sběratelský trh se připravuje na návrat značky Topps (nyní pod Fanatics) do basketbalu – a začátek nové éry.
10) Co zůstane po Panini
Panini možná ztratilo NBA, ale nezmizí. Stále drží práva na určité fotbalové karty, univerzitní sporty (NIL), Euroligu a také WNBA. Navíc vybudovalo značky – Prizm, NT, Immaculate, Flawless – které se staly synonymem moderního hobby.
Otázka je: budou „poslední Panini NBA“ produkty z roku 2025 jednou považovány za sběratelský klenot, podobně jako poslední ročníky Upper Decku? To ukáže až čas.
Závěr
Éra Panini trvala šestnáct let. Byla to éra plná inovací, rekordů a také kontroverzí. Panini zavedlo model, který přinesl basketbalové karty do supermarketů, ale zároveň vytvořilo luxusní produkty za tisíce dolarů. Spojilo masovost s exkluzivitou – a díky tomu definovalo, co dnes sběratelství znamená.
30.září 2025 zavírá Panini svou kapitolu s NBA. Ale její odkaz – Prizm Silver Rookie, National Treasures RPA, Flawless Logoman – zůstane v paměti sběratelů navždy.