Registrace

Poslední zhasne? Panini - šestnáct let dominance na trhu basketbalových kartiček

20250929_2134_Abandoned Trading Card Factory_simple_compose_01k6bfd6bxep9trhj4yeen49c2

 

1) Italský gigant dobývá Ameriku

Ještě na začátku 21. století by málokdo tipoval, že právě Panini – firma známá především z Evropy díky fotbalovým samolepkám – jednou ovládne americký trh s basketbalovými kartičkami.
NBA se v roce 2009 rozhodla udělat zásadní změnu. Dosavadní systém, kdy karty vyrábělo více firem (Upper Deck, Topps), byl nahrazen exkluzivní licencí pro jediného partnera. Důvod? Jasná a jednotná strategie marketingu, kontrola kvality a globální dosah.

Panini nabídlo to, co jiní ne:

  • zkušenosti s masovou produkcí a distribucí po celém světě,
  • ochotu investovat do USA (otevření pobočky Panini America v Texasu),
  • a především akvizici značky Donruss/Playoff v březnu 2009.

Tím si Panini zajistilo nejen výrobní kapacity, ale také kontinuitu – Donruss byl na americké scéně známý už od 80. let. Díky tomu Panini nepůsobilo jako úplný nováček, ale jako firma, která navazuje na tradici.

 

2) První roky: hledání identity (2009–2012)

Začátky nebyly snadné. Sběratelé si museli zvykat na nové logo na balíčcích i na odlišný styl designu. První produkty Panini pro NBA – například Prestige 2009/10 – byly přijaty spíše zdrženlivě. Mnozí fanoušci stále upřednostňovali estetiku Upper Decku.

Panini ale rychle pochopilo, že k úspěchu nestačí jen napodobovat. Musí přijít vlastní produkt, který si získá srdce hobby komunity. První pokusy zahrnovaly série Threads nebo Limited, ale opravdový průlom měl přijít až v sezóně 2012/13.

9573-778844RepFr

 

3) Rok 2012/13: zrod legendy jménem Prizm

Právě tehdy Panini představilo sérii Prizm. Na první pohled působila jako moderní pocta starším refraktorovým kartám od Topps Chrome. Kovově lesklý design, paralely v různých barvách a relativně čistý design.

Co z Prizmu udělalo fenomén:

  • Silver paralely: dostupné, ale vizuálně atraktivní. Sběratelé je začali masově vyhledávat, zejména v rookie verzích.
  • Barevná škála: od zelených a červených až po extrémně vzácné Gold /10.
  • Dostupnost v retailu: Prizm se dal koupit i v běžných obchodech typu Walmart či Target. To znamenalo, že karty NBA se dostaly k širšímu publiku než kdy dříve.

Prizm tak spojil masovost s „chase“ kulturou. Stačilo otevřít jeden blaster a mohl v něm být hit za stovky až tisíce dolarů. V roce 2013 to byl revoluční koncept.

 

2012 prizm gold

 

4) Budování luxusu: National Treasures, Immaculate, Flawless

Panini ale dobře vědělo, že potřebuje oslovit i opačný pól – sběratele ochotné investovat velké peníze.

  • National Treasures: převzatý z Donruss éry, Panini ho povýšilo na vlajkovou loď. Každý rok přinášel Rookie Patch Autographs (RPA), které se staly nejžádanějšími kartami nováčků. Například RPA karty Stephena Curryho (2009/10) či Luka Dončiće (2018/19) patří mezi nejdražší moderní karty vůbec.

national treasures rpa

  • Immaculate: uvedená v roce 2012 jako „mladší bratr“ NT, zaměřená na patchy a design. Nabízela experimentálnější inserty (např. kousky bot nebo rukávů dresů).

immaculate laces_1

  • Flawless: od roku 2012/13 absolutní špička. Boxy se prodávaly v kufříku, některé karty měly vsazené diamanty, a většina byla limitovaná na /25 či méně.

flawless diamant

Tyto tři řady společně vytvořily „high-end trojúhelník“, který určoval hodnotu celého trhu.

 

5) Střední třída a vstupní brána: Donruss, Optic, Mosaic

Ne každý chtěl nebo mohl utrácet stovky dolarů za jeden balíček. Panini proto udržovalo i přístupnější řady:

  • Donruss: tradiční set s velkým checklistem, ideální pro začátečníky.
  • Donruss Optic: „chromovaná“ varianta Donrussu s refraktorovými paralelami.
  • Mosaic: původně jen jako subset v Prizmu, ale později vyrostl v samostatnou značku.

donruss optic

Tyto produkty držely hobby živé – a zároveň dávaly možnost novým sběratelům vstoupit do světa, kde už Prizm Silver nebo National Treasures působily jako cíle.

 

6) Marketing, hvězdy a globální expanze

Panini nezůstalo jen u produktů. Aktivně využívalo ambasadory – například Kobe Bryant se stal tváří Panini v prvních letech. Díky jeho charismatu a globálnímu dosahu Panini proniklo i na asijské a evropské trhy.

prestige

NBA se mezitím sama globalizovala – a Panini bylo po ruce s produkty, které bylo možné koupit prakticky kdekoliv. Hobby se stalo globálním fenoménem, zejména díky expanzi sociálních sítí a YouTube „breakům“.

 

7) 2017: prodloužení smlouvy, stabilita a boom

V roce 2017 se zdálo, že Panini je neotřesitelné. NBA s ním podepsala nové multileté prodloužení exkluzivity. Firma měla v rukou všechny karty – doslova i obrazně.

To umožnilo Panini rozjet nebývalý počet produktů: každý rok desítky sérií, od levných po luxusní. Sběratelé byli zahlceni, ale zároveň se hobby ocitlo ve zlatém věku.

V letech 2018–2019 boom ještě zesílil díky vlně hvězdných nováčků (Luka Dončić, Trae Young, Zion Williamson, Ja Morant). Jejich rookie karty z Prizmu a National Treasures lámaly rekordy na aukcích.

doncic logoman

 

8) Pandemie a nová vlna sběratelů

Když v roce 2020 přišla pandemie a lidé zůstali doma, hledali nové zábavy – a mnozí se vrátili k dětskému koníčku: kartám. Panini z toho těžilo naplno. Retailové boxy mizely z regálů během minut, hobby boxy zdražovaly, online breaky měly tisíce diváků.

original_bcd92e78-6925-4018-b44f-37c1892053c2_20241121_135524

Najednou se ze sběratelství stala mainstreamová aktivita. Panini stálo v centru tohoto výbuchu popularity. A právě v té době začaly Fanatics a další hráči pokukovat po trhu, který generoval miliardy dolarů.

 

9) Konec éry: 2025 a přechod licence

Navzdory zdánlivému klidu se v zákulisí odehrávala velká hra. Fanatics, gigant v oblasti sportovního merche, začal uzavírat dlouhodobé exkluzivní smlouvy s ligami. NBA nebyla výjimkou.
Výsledek? Od 1. října 2025 už Panini nemá práva na výrobu oficiálních NBA karet. Posledním dnem jeho vlády je 30. září 2025. Stále může katy vyrábět, z dresů však musí zmizet názvy týmů a loga. Tedy stejná situace jako zažíval Topps v posledních dvou letech.

Panini se bránilo a brání právní cestou, ale realita je neúprosná. Sběratelský trh se připravuje na návrat značky Topps (nyní pod Fanatics) do basketbalu – a začátek nové éry.

 

20251002_1621_Business Deal Tension_simple_compose_01k6jmnsbrfwarn6rkzxn37mra

 

10) Co zůstane po Panini

Panini možná ztratilo NBA, ale nezmizí. Stále drží práva na určité fotbalové karty, univerzitní sporty (NIL), Euroligu a také WNBA. Navíc vybudovalo značky – Prizm, NT, Immaculate, Flawless – které se staly synonymem moderního hobby.

Otázka je: budou „poslední Panini NBA“ produkty z roku 2025 jednou považovány za sběratelský klenot, podobně jako poslední ročníky Upper Decku? To ukáže až čas.

 

Závěr

Éra Panini trvala šestnáct let. Byla to éra plná inovací, rekordů a také kontroverzí. Panini zavedlo model, který přinesl basketbalové karty do supermarketů, ale zároveň vytvořilo luxusní produkty za tisíce dolarů. Spojilo masovost s exkluzivitou – a díky tomu definovalo, co dnes sběratelství znamená.

30.září 2025 zavírá Panini svou kapitolu s NBA. Ale její odkaz – Prizm Silver Rookie, National Treasures RPA, Flawless Logoman – zůstane v paměti sběratelů navždy.